Effectief omgaan met agressie

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor apothekers.
  • Ruim 65 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Op ieder device

In de apotheek kunt u te maken krijgen met agressief gedrag. Een gefrustreerde patiënt staat aan de balie omdat zijn medicijn niet is geleverd. Hij wordt steeds agressiever en begint te schreeuwen. Wat moet u nu doen? En hoe kunt u uw medewerkers begeleiden hierin?

In deze cursus leert u hoe u effectief om kunt gaan met agressief gedrag van patiënten. Het normstellend kader wordt gevormd door het respecteren van grenzen en het handhaven van professionele normen. Het belang van psychologische veiligheid wordt benadrukt. Zodra de angst voor agressie vermindert, kan er een open communicatieklimaat ontstaan. Deze cursus biedt praktische strategieën om conflicten te de-escaleren, empathisch te reageren op emotionele spanningen en een veilige werkomgeving te waarborgen voor zowel medewerkers als patiënten. Aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden wordt hier op een heldere en praktische wijze inzicht in gegeven.


CanMEDS

Communicatie 60%

Professionaliteit 20%

Samenwerking 20%

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • kunt u omgaan met lastig gedrag, emotie en agressie
  • kunt u de-escalerend communiceren
  • kunt u agressiebeleid vormgeven
  • kunt u reflecteren op een normstellend kader in uw organisatie
  • kunt u specifiek veiligheidsbeleid opstellen
  • heeft u een concrete tool om meer psychologische veiligheid te creëren
  • heeft u richtlijnen om opvang en nazorg aan medewerkers en patiënten te bieden

Docent

  • Ruben Assmann MSc

    Ruben Assmann is trainer in agressiemanagement en trainingsacteur bij REACT Advies & Training. Vanuit een multidisciplinaire invalshoek (juridisch, psychologisch en sociaalwetenschappelijk) kijkt hij naar vraagstukken op het gebied van criminaliteit. Hij heeft een Master of Science in de criminologie en is drievoudig wereldkampioen jiujitsu. Door zijn topsportcarrière heeft hij geleerd met mentale spanningen om te gaan. Al sinds zijn vijftiende deelt hij zijn passie voor juijitsu met kinderen tijdens de sportlessen die hij hen wekelijks geeft. Als kind heeft Ruben veel geworsteld met faalangst. Door sport en werk is zijn zelfvertrouwen gegroeid en weet hij hoe je faalangst in je werk kunt overwinnen. Inmiddels is hij een gecertificeerd trainer in fysieke weerbaarheid, agressieregulatie en de omgang met verbale agressie.

  • Mark van Dieren

    Mark van Dieren werkt als trainer, coach, mediator, opleider, adviseur en gastspreker voor zijn bedrijf REACT Advies & Training bv. Dit bedrijf heeft hij in 2001 opgericht, nadat hij ruim tien jaar als docent en examinator voor de nationale politie en politieacademie had gewerkt. Ook werkte hij vele jaren als docent in de forensische psychiatrie (TBS) en het gevangeniswezen (DJI). Mark begeleidt voor REACT Advies professionals en teams bij diverse vraagstukken op het gebied van psychologische en sociale veiligheid. Dit doet hij voor zowel overheidsinstellingen als particuliere bedrijven, onder andere in de zorg en het onderwijs.

  • Isabella Kovács

    Isabella D. Kovács is een creatieve theatermaker en gepassioneerde theaterdocent met een Bachelor of Education van de HKU. Met haar talent en hart voor de doelgroep, brengt Isabella haar eigen voorstellingen tot leven en inspireert ze haar publiek. Voor REACT Advies & Training is zij werkzaam als trainingsactrice, waarbij zij vooral situaties naspeelt waarin sprake is van agressief gedrag.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor apothekers.
  • Ruim 65 cursussen
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang