Privacy, klachten en regelgeving in de apotheek
Stap nu in
- Ruim 65 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Op ieder device
De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht apotheken om op een bepaalde manier op klachten te reageren en bepaalde acties te ondernemen als een incident (inclusief calamiteit) plaatsvindt. Het niet voldoen aan deze regels kan leiden tot een sanctie van een toezichthouder, zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), en een tuchtklacht.
Wilt u weten hoe een tuchtprocedure verloopt en welke regels er gelden omtrent het beroepsgeheim? In deze cursus legt mr. drs. Shirin Slabbers dit uit. Hierbij zoomt zij in op de verplichtingen die de AVG aan apotheken oplegt. Daarnaast komen de rechten van patiënten met betrekking tot hun dossier en de regels omtrent het beëindigen van een behandelrelatie aan de orde. Meer kennis over privacy, klachten en regelgeving, kan klachten en sancties voorkomen en bespaart u als apotheker dus tijd, negatieve energie en kosten.
CanMEDS
Maatschappelijk handelen 20%
Organisatie 40%
Professionaliteit 40%
Preview
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus weet u:
- hoe er (volgens de Wkkgz) op een klacht moet worden gereageerd en wat u moet doen als een incident plaatsvindt
- welke uitzonderingen bestaan op het beroepsgeheim en aan welke AVG-verplichtingen u moet voldoen
- aan welke normen tuchtcolleges toetsen (bij verstrekking van geneesmiddelen) en hoe een tuchtprocedure verloopt
- welke rechten patiënten hebben met betrekking tot het medisch dossier
- wanneer en hoe een relatie met een patiënt mag worden beëindigd
Stap nu in
- Ruim 65 cursussen
- Ruim aanbod
- Onbeperkt toegang