Privacy, klachten en regelgeving in de apotheek

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor apothekers.
  • Ruim 65 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Op ieder device

De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht apotheken om op een bepaalde manier op klachten te reageren en bepaalde acties te ondernemen als een incident (inclusief calamiteit) plaatsvindt. Het niet voldoen aan deze regels kan leiden tot een sanctie van een toezichthouder, zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), en een tuchtklacht.

Wilt u weten hoe een tuchtprocedure verloopt en welke regels er gelden omtrent het beroepsgeheim? In deze cursus legt mr. drs. Shirin Slabbers dit uit. Hierbij zoomt zij in op de verplichtingen die de AVG aan apotheken oplegt. Daarnaast komen de rechten van patiënten met betrekking tot hun dossier en de regels omtrent het beëindigen van een behandelrelatie aan de orde. Meer kennis over privacy, klachten en regelgeving, kan klachten en sancties voorkomen en bespaart u als apotheker dus tijd, negatieve energie en kosten.


CanMEDS

Maatschappelijk handelen 20%

Organisatie 40%

Professionaliteit 40%

Preview

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus weet u:

  • hoe er (volgens de Wkkgz) op een klacht moet worden gereageerd en wat u moet doen als een incident plaatsvindt
  • welke uitzonderingen bestaan op het beroepsgeheim en aan welke AVG-verplichtingen u moet voldoen
  • aan welke normen tuchtcolleges toetsen (bij verstrekking van geneesmiddelen) en hoe een tuchtprocedure verloopt
  • welke rechten patiënten hebben met betrekking tot het medisch dossier
  • wanneer en hoe een relatie met een patiënt mag worden beëindigd

Docent

  • mr. drs. Shirin Slabbers

    Shirin Slabbers heeft Beleid en Management Gezondheidszorg gestudeerd en vervolgens Rechten. Zij is werkzaam geweest in de advocatuur, als docent gezondheidsrecht en heeft een eigen kantoor gehad. Thans is zij als advocaat gespecialiseerd in het gezondheidsrecht werkzaam bij VvAA. Zij doet zowel verzekerde zaken (onder een rechtsbijstandsverzekering) als zaken op betaalde basis. Shirin staat beroepsbeoefenaren, zorgorganisaties en samenwerkingsverbanden bij bij allerlei geschillen, zoals tuchtzaken, maatschapsgeschillen en IGJ-trajecten. Ook is zij voorzitter geweest van een aantal klachtencommissies. Zij geeft regelmatig lezingen over gezondheidsrechtelijke onderwerpen en publiceert daar ook over.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor apothekers.
  • Ruim 65 cursussen
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang