Omgaan met agressie aan de balie

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor apothekersassistenten.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Op ieder device

“Agressie aan de balie leidt tot uitstroom apotheekpersoneel.”

Zo kopt de NOS op 28 juli 2022. Die agressie komt onder meer doordat klanten geregeld te horen krijgen dat hun medicijnen niet voorradig zijn. Volgens de KNMP was er over 2021 een tekort aan 1007 geneesmiddelen. Zorgverzekeraars vergoeden in dat geval meestal het goedkoopste alternatief, maar het zijn de apothekersassistenten die dat slechte nieuws aan de klant moeten brengen. Voor hen is dit vanzelfsprekend een naar probleem.

Lastig gedrag en agressie zijn verschijnselen van alle dag. Overal waar mensen in groepen samenkomen, komen deze verschijnselen voor en dus ook in de apotheek. Ook sinds het uitbreken van de coronapandemie zijn er merkbaar meer spanningen in de samenleving. Diegenen die lastig gedrag vertonen worden vaak als asociaal of agressief bestempeld. Maar… zijn deze stempels wel altijd terecht? Wat is agressie eigenlijk? En hoe kun je ermee omgaan?

In deze cursus gaan we de verschijnselen lastig gedrag en agressie nader bekijken. Bovendien geven we je tools die je kunt gebruiken in de praktijk.

Het doel van deze cursus is dat jij na het doorlopen ervan in staat bent om:

  • emotie en gedrag te herkennen
  • vormen en niveaus van agressie met behulp van de agressiematrix te herkennen
  • jouw grenzen te bewaken en aan te geven
  • jouw zelfvertrouwen aan de balie te vergroten en mentaal sterker te worden

In deze cursus worden er videofragmenten getoond met daarin uitleg van de theorie, praktijkvoorbeelden en bruikbare vaardigheden voor aan de balie. Ook ga je tijdens deze cursus opdrachten uitvoeren om de leerstof goed te laten landen.

De eerste hoofdstukken richten zich op emotie en gedrag, maar ook op de vraag: wat is agressie? Daarna kijken we naar mentale kracht. Hoe zijn wij zelf in staat invloed uit te oefenen op ons gedrag? De laatste hoofdstukken zijn gericht op het herkennen van de verschillende vormen van agressie en de uiteindelijke interventies die je daarop kunt toepassen.

Preview

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus ben je beter in staat om:

  • emotie en gedrag in de apotheek te herkennen
  • vormen en niveau's van agressie met behulp van de agressiematrix te herkennen
  • jouw grenzen te bewaken en aan te geven

Met deze vaardigheden kun je jouw zelfvertrouwen aan de balie vergroten en mentaal sterker worden in je werk.

Docent

  • Remy Reeders

    Remy volgde de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) in Amsterdam. Hij volgde het programma ‘Stressmanagement’ en ‘Agressieregulatie in het onderwijs’ onder leiding van Mark van Dieren, Sandy Spil en Jan Sleijfer.

    Sinds 1 januari 2017 is hij in loondienst als trainer verbale én fysieke agressiehantering bij REACT Advies & Training. Dit is een trainingsbureau op het gebied van sociale veiligheid.

    In deze cursus van CME-Online is hij te zien als acteur in de videofragmenten.

  • Ruben Assmann MSc

    Ruben Assmann is trainer in agressiemanagement en trainingsacteur bij REACT Advies & Training. Vanuit een multidisciplinaire invalshoek (juridisch, psychologisch en sociaalwetenschappelijk) kijkt hij naar vraagstukken op het gebied van criminaliteit. Hij heeft een Master of Science in de criminologie en is drievoudig wereldkampioen jiujitsu. Door zijn topsportcarrière heeft hij geleerd met mentale spanningen om te gaan. Al sinds zijn vijftiende deelt hij zijn passie voor juijitsu met kinderen tijdens de sportlessen die hij hen wekelijks geeft. Als kind heeft Ruben veel geworsteld met faalangst. Door sport en werk is zijn zelfvertrouwen gegroeid en weet hij hoe je faalangst in je werk kunt overwinnen. Inmiddels is hij een gecertificeerd trainer in fysieke weerbaarheid, agressieregulatie en de omgang met verbale agressie.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor apothekersassistenten.
  • Ruim 60 cursussen
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang